Voting

Sunday, 21 February 2016

Wah!! dah lama rasanya tidak menulis blog..dah berhabuk debu dah oiiii...heee
Alhamdulillah telah melangkah Februari 2016 ... 2015 banyak perkara yang berlaku dalam hidup antara kenangan terindah gituuu ehhehe Alin telah selamat mendirikan Rumah Tangga pada 10 Mei 2015 Di Masjid Bandar Baru Batang Kali.Macam tak percaya dah jadi isteri orang dalam sekelip mata je heee...dari detik itu hidup alin totally berubah ouulsss!! heee no more malas2 hOkey eheheh
Tapi Alhamdulillah suami alin tidak cerewat dan memilih apa sahaja alin masak dan sediakan dia akan makan maklumlah baru kahwin xteroorrrr lagiii masakk oiiii hahahah.. Ini alin kongsikan sedikit gambar masa nikah hari tu..cuci mata ye jangan marah naaaa...muaah cikit heee

                                                        Ini pic masa sebelum akad nikah
                                    
             Masa ini perasaan sebak tu lain macam taw uoollss!!  tahan jee nervouss lagi hehehh


Thursday, 18 February 2016


16 Cara Menggunakan Bahasa Tubuh yang Baik

Secara garis besar, bahasa tubuh terdiri dari bagaimana cara anda duduk, cara anda berdiri, cara anda menggunakan kedua tangan dan kaki anda, serta apa yang anda lakukan ketika berbicara dengan seseorang.
Dibawah ini adalah beberapa bahasa tubuh yang perlu anda perhatikan ketika berbicara dengan seseorang :
1. Jangan silangkan kaki dan tangan anda.
Anda mungkin sudah sering mendengar bahwa menyilangkan tangan atau kaki dapat menunjukkan bahwa anda tertutup terhadap lawan bicara anda dan ini tidak menciptakan hubungan pembicaraan yang baik. Bukalah selalu posisi tangan dan kaki anda.
2. Lakukan kontak mata, namun bukan menatapnya.
Dengan melakukan kontak mata pada lawan bicara anda dapat membuat hubungan pembicaraan menjadi lebih baik dan anda dapat melihat apakah mereka sedang mendengarkan anda atau tidak. Namun juga bukan dengan menatapnya (terus menerus), karena akan membuat lawan bicara anda menjadi gelisah.
Jika anda tidak terbiasa melakukan kontak mata pada lawan bicara anda, memang anda akan merasakan ketidaknyamanan pada saat pertama kali. Namun lakukan saja terus dan anda akan terbiasa suatu saat nanti.


3. Buatlah jarak antara kedua kaki anda.
Memberi jarak antara kedua kaki (tidak dirapatkan) baik dalam posisi berdiri maupun duduk menunjukkan bahwa anda cukup percaya diridan nyaman dengan posisi anda.
4. Santaikan bahu anda.
Ketika anda merasa tegang, anda akan merasakan juga ketegangan di kedua bahu anda. Biasanya terlihat dari posisi bahu yang sedikit terangkat dan maju ke depan. Cobalah untuk mengendurkan ketegangan dengan menggerakkan bahu anda dan mundurkan kembali posisinya ke belakang atau bersandar.
5. Mengangguk ketika lawan bicara anda sedang berbicara.
Mengangguk menandakan bahwa anda memang sedang mendengarkan. Namun bukan berarti anda mengangguk berlebihan (terus menerus dan cepat) layaknya burung pelatuk  , karena anda akan terlihat seperti dibuat-buat.
6. Jangan membungkuk, duduklah dengan tegak.
Membungkuk menandakan bahwa anda tidak bergairah, dan tegak disini maksudnya adalah tetap dalam koridor santai, tidak tegang.
7. Condongkan badan, namun jangan terlalu banyak.
Jika anda ingin menunjukkan bahwa anda tertarik dengan apa yang disampaikan oleh lawan bicara anda, condongkan sedikit tubuh anda ke arahnya. Namun jangan juga terlalu condong karena anda terlihat seperti akan meminta sesuatu.
Jika anda ingin menunjukkan bahwa anda cukup percaya diri dan santai, condongkan sedikit badan anda ke belakang. Namun juga jangan terlalu condong, karena anda akan terlihat arogan.
8. Tersenyum dan tertawa.
Bercerialah, jangan terlalu serius. Santai, tersenyum bahkan tertawa jika seseorang menceritakan sesuatu hal yang lucu. Orang akan cenderung mendengarkan anda jika anda terlihat sebagai orang yang positif. Namun juga jangan menjadi orang yang pertama kali tertawa jika anda sendiri yang menceritakan cerita lucu nya, karena anda akan terkesan gugup dan seperti minta dikasihani.

9. Jagalah posisi kepala anda tetap lurus.
Jangan melihat ke bawah ketika anda berbicara dengan seseorang. Anda akan terlihat seperti tidak nyaman berbicara dengan lawan bicara anda dan juga terlihat seperti orang yang tidak percaya diri.
10. Jangan terburu-buru.
Ini bisa berlaku untuk apa saja. Bagi anda yang mempunyaikebiasaan berjalan dengan cepat, cobalah sesekali untuk memperlambat jalan anda. Selain anda akan terlihat lebih tenang dan penuh percaya diri, anda juga akan merasakan tingkat stress anda berkurang.
11. Hindari gerakan-gerakan yang menunjukkan bahwa anda gelisah.
Seperti menyentuh muka anda, menggoyang-goyangkan kaki anda atau mengetuk-ngetuk jari anda di atas meja dengan cepat. Gerakan-gerakan semacam itu menunjukkan bahwa anda gugup dan dapat mengganggu perhatian lawan bicara atau orang-orang yang sedang berbicara dengan anda.
12. Efektifkan penggunaan tangan anda.
Daripada anda menggunakan tangan anda untuk hal-hal yang dapat mengganggu perhatian lawan bicara anda, seperti disebutkan dalam point 11 diatas, lebih baik anda menggunakan tangan anda untuk membantu menjelaskan apa yang anda sampaikan.
13. Rendahkan gelas minuman anda.
Seringkali kita berbicara dengan seseorang sambil memegang gelas minum di depan dada kita. Sikap ini agak kurang baik karena akan membuat ‘jarak’ yang cukup jauh antara anda dan lawan bicara anda. Rendahkan posisi gelas minuman anda, bahkan jika perlu anda memegangnya sampai di dekat kaki.
14. Jangan berdiri terlalu dekat.
Dalam artikel saya : Bagaimana Mengetahui Seseorang Sedang Berbohong, saya sempat mengulas sedikit bahwa orang yang merubah posisinya menjadi terlalu dekat pada lawan bicaranya dapat menandakan bahwa ia sedang menyembunyikan sesuatu atau mempunyai maksud tertentu. Selain itu tentu saja akan membuat lawan bicaranya menjadi tidak nyaman. Jagalah selalu jarak ’privacy’ antara anda dan lawan bicara anda.
15. Berkaca.
Anda dapat juga melakukan teknik berkaca yang proaktif (dengan sadar) untuk lebih meningkatkan kualitas hubungan anda dan lawan bicara anda. Sebagai contoh, jika lawan bicara anda sedikit mencondongkan badannya ke depan, anda dapat juga mencondongkan badan anda ke depan. Jika lawan bicara anda menaruh satu tangannya di atas meja, anda juga dapat melakukan hal yang sama. Namun tetap perlu diingat, jangan melakukan gerakan tiruan dengan jeda waktu yang sangat singkat dan hampir semua gerakan ditiru. Lawan bicara anda akan melihat suatu keanehan dan tampak seperti sirkus. 
16. Jagalah selalu sikap anda.
Apa yang anda rasakan akan tersalur lewat bahasa tubuh dan dapat menjadi perbedaan yang besar terhadap kualitas hubungan anda dan lawan bicara anda. Tetaplah jaga sikap yang positif, terbuka dan santai.
Fokus saja pada 2-3 bahasa tubuh yang menjadi prioritas anda dan perbaiki terus menerus selama 3-4 minggu. Setelah waktu tersebut anda akan menciptakan suatu kebiasaan yang baru. Kemudian anda dapat melanjutkannya lagi untuk 2-3 bahasa tubuh berikutnya.

Tuesday, 30 October 2012

STRESS....?


ANDA STRESS?? JOM CUBA CARA NIE....^_^
Stres adalah respon tubuh seseorang dalam menghadapi pelbagai tuntutan dalam kehidupan. Tuntutan-tuntutan tersebut mungkin merupakan perkara-perkara yang datang dari luar (misalnya: surat pinjaman bank yang tertunggak, teman, pekerjaan, atau hubungan dengan pasangan), atau mungkin juga datang dari fikiran sendiri (misalnya: bagaimana penilaian terhadap diri sendiri). Stres seringkali dicap sebagai sesuatu perkara yang buruk. Namun sesungguhnya setiap orang memerlukan sedikit tekanan agar mereka memiliki hidup yang lebih baik.

Teknik atasi stress yang sihat, antara lain:
  • Tidur Sejenak
  • Tidur sejenak selama 30 - 45 minit akan menyegarkan tubuh kembali. Orang-orang ternama yang memanfaatkan tidur siang untuk menangani stres adalah John F. Kennedy, Thomas Edison dan Salvador Dali.

  • Pengurutan
    Anda boleh mengunjungi seorang pakar urut profesional ataupun meminta pasangan atau seorang sahabat untuk mengurut otot-otot leher dan bahu anda.
  • Mengekspresikan diri secara artistik
    Jadilah orang yang kreatif dan alihkan energi anda secara positif. Anda boleh cuba untuk belajar acting, atau memainkan alat muzik, mengambil gambar, melukis, menulis puisi ataupun menyanyi. Muzik adalah media pereda stres yang sangat baik. Memainkan alat muzik atau cuma sekadar mendengar muzik sangat membantu untuk melegakan stres.

  • Kerap ketawa
    Cara ini bukan rahsia lagi. Tertawa boleh menyebabkan stres yang ada hadapi menjadi lebih ringan. Sentiasa tunjukkan ekspresi yang menyenangkan diwajah anda.
  • Bersikap lembut terhadap diri sendiri
    Sama ada disedari atau tidak, sebenarnya kita secara terus-menerus berbicara kepada diri kita sendiri. Berbicara kepada diri sendiri menunjukkan perilaku dan citra diri. Anda boleh mengubah kedua-dua perkara tersebut melalui pembicaraan yang positif kepada diri anda sendiri. Malahan pembicaraan tersebut boleh menyebabkan perubahan terhadap proses kimiawi tubuh yang menguntungkan, dengan cara mengaktifkan sistem saraf yang menimbulkan relaksasi. Sebaliknya, pembicaraan yang negatif kepada diri sendiri akan menyebabkan rangsangan terhadap sistem saraf simpatik dan menyebabkan tubuh berasa kelelahan.
Atasi stres anda. Hidup dengan sihat dan ceria.

Monday, 29 October 2012

cinta tidak boleh dipaksa... memang hati ini tidak lagi mampu untuk mencintai sesiapa..benarlah kata orang..cinta pertama adalah CINTA..namun selepas itu bukan lagi cinta,mungkin hanya sayang,suka@ kawan dan sebagainya...begitulah yang berlaku pada diri lynn...lynn rasa cinta tidak dapat lagi hadir dalam diri ni terutama cinta kepada pasangan...walaupun ada yang cuba untuk mencintai diri ni...ingin sekali lynn memberi peluang kepada mereka namun lynn takut...lynn takut dorang menganggap lynn mempermainkan perasaan mereka apabila lynn tidak mampu untuk mencintai mereka...tetapi ini bukanlah beerti lynn masih mengharap@mencintai cinta sebelum ini..cuma lynn belum benar-benar bersedia...mungkin itu adalah jawapan yang paling sesuai buat masa ini... pada lynn lelaki yang benar-benar ikhlas dan mampu bersabar untuk meraih cinta dan mahligai bersama lynn sahaja yang mampu memiliki hati ini kembali 1 hari nanti....tp susah kot?? nak dapat lelaki yang sabar dalam pernantian untuk mendapatkan sebuah cinta dari seorang perempuan.... mungkin dalam hatinya akan terdetik mampu ke dia jadi milikku? aku tunggu lama-lama ni confirm ke dia terima aku?? kalau tak terima aku macamana?? pelbagai persoalan yang akan timbul... sukarkan? tak apa lynn redha dan akan bersabar..INSYALLAH.. lynn percaya allah swt telah menetapkan jodoh yang terbaik untuk setiap umatnya... jangan terburu-buru mengejar cinta yea...
assalammualaikum....lama rasanya dah xupdate blog nie...sbnryer..lynn lupa apa nama blog lynn ni...heheh sbb dah lama sangat tak updatekn....selamat ingat balik....^_^ semester ni lynn rasa stress skitla sebab banyak benda nak fikir dan buat... rasa cm tak boleh nak leka langsung tapi tipulah kadang-kadang tu tak leka langsungkan eheh... leka sampai tak ingat..ermmm...pape pun ni semua pengalaman lynn... kena usaha untuk berjaya....insyallah minta dipermudahkan oleh Allah swt yang maha Esa...AMIN...

Sunday, 15 July 2012

anak-anak muridku..(taman botanikal melaka)

assalammualaikum......lama rasayer alin tak update kt blog...rndu pulak rasanyer...arni alin rasa seronok sebab alin berjaya selesaikan program yang dirancangkan bersama rakan alin...walaupun pada mulanya macam-macam dugaan yang terpaksa kami tempuh...namun hanya kesabaran yang ada pada waktu itu...alhamdulillah...kami berjaya walaupun hanya sederhana dan hanya sederhana sambutannya...kami redha n bersyukur dapat menyelesaikannya..itu sudah memadai...ianya satu pengalaman berharga buat aku n rakan.... tapi tak tahu kenapa hati alin menjadi sebak saat kami dah nak bertolak balik terutama bila kami bergambar bersama-sama..terdetik di hati ini cikgu sayangkan kamu..cikgu sayangkan kemesraan yang kita jalinkan pada hari ini...walaupun dalam keadaan sederhana kita gembira bersama...cikgu harap kamu semua berjaya dan terima seadanya kesederhanaan kita pada hari nie.... 

Monday, 28 May 2012

orangtuaku.....

firstly lyn tak taw nak taip pe...lyn cume nak kongsikan pe yang lyn ase....tadi pas smbut besday abah... lyn de sembang2 dengan mak lyn tentang masa depan la konon eheh....tentang pasangan hidup...tak tahu kenapa lyn rasa mak lyn seolah-olah mcm xfaham perasan lyn..lyn rasa cam mak menekan lyn....lyn pun nak yang terbaik dalam hidup lyn..lyn nk dapat lelaki yang sayangkan lyn..tapi pada mak masa depan tu penting means kerja lelaki tu...lyn faham mak nak yang terbaik tuk lyn mak nak lyn bahagia...mak xnak hdup lyn mnderita...apa daya lyn nk melawan kata mak...dia mak lyn...tapi ingin sekali lyn ckap kat mak...mak kebahagian itu tiada jaminanyer...maksud lyn lyn xboleh nak cakap sape2 yang kawan dengan lyn tu PASTI mampu bahagiakan lyn...lyn hanya mampu berdoa dan tawakal andai bahagia itu milik lyn..pasti yer mak mampu tersenyum melihat lyn...kadang rasa putus asa untuk serius dalam sesuatu perhubungan tu sebab takut dapat bantahan dari mak n abah....lyn ase tak terdaya dan tawar hati apabila setiap pilihan lyn de yang tidak dapat puaskan hati mak terutamanya...kadang2 mak macam suka tapi kadang2 cm xsuke....mak akan cakap "ayong cubalah kawan dengan orang len" "tunggulah kerja nanti ramai lagi" kerja kerajaan menjamin masa depan yong"  tu lah kata2 yang lyn selalu dengar dari mak....kdg2 ase sedih n bosan sgt dgr kata2 tu...bukan pe lyn da pernah kenal laki2 yang kerja kerajaan..dorang xseyes pun! n ade y on off! ag satu senang cete tak ada jodoh..tp susahnya lyn rasa nak jelaskan kat mak lyn..tuhan je yang tahu..kadang2 ase cm malas lah nak cerita pasal jodoh nie...lyn lebih selesa berkawan...lyn arap 1hari nanti mak akan faham pe yang lyn ase...mak ayong ase tertekan sangat...ayong syangkan mak n abah tapi ayong perlukan sokongan dan restu dari mak abah.....tanpa restu orang tua xde gunanya kite bina mahligai, yang indah nya hanyalah sementara...