Voting

Thursday, 24 November 2011

mimpi aku, dia dan penjelasan..

beberapa hari yang lepas aku betul2 tak sangka yang aku akan bermimpi "DIA"..dalam mimpi itu,dia datang jumpa aku dan dia ckp dia masih sayangkan aku dan dia lepaskan aku sebelum ada sebab, dia kata dia terPAKSA untuk terima perempuan tu..pastu aku tanya kenapa?? tapi dia tak bagi sebab kenapa..cuma yang dia cakap sekarang abg nak bersama ayang balik...abang sayangkan ayang... masa itu kami sama-sama menangis.. TAPI ?? pastu aku terbangun dr tido...mmm bru nk syok....ehheh..tp bila aku buka je mata masa tu,aku terus tersenyum bahagia sangat aku rasa walaupn itu hanya mmpi...n pastu aku terus ckp kt roomate ak kbtulan dia ada mse aku bngun...aku ckp kt dia..y aku mmpi indahh....^_^ dia ckp, mst Ex aku rindu kt aku...sbb dia ckp lau kite mimpi kn seseorg mknayer dia rindu kt kita...btl kew eh??? tahlaa aku xnk mghrap @wat andaian ppe...y psti aku tersenyum je hri tu....

Saturday, 19 November 2011

makin cuba dilupakan makin teringat...:(

kenapa eh?? ble kite cuba nk lupakan seseorg yang kita pernah syg..susahnyaa allah swt je y tahu...:( padahal perkara itu dah berbulan-bulan berlalu...ingatan ni tak pernah lupa pada dia...sekali-sekala wajah dia akan muncul diingatan...masih aku ingat lagi tiap inci wajah dia...why?? i try to forget u....but i can't!! aku selalu memohon dan berdoa agar aku juga dapat teruskan macam dia..kini dia bahagia bersama oranglain....kadang-kala aku happy bila dia bahagia..tetapi kadang-kala terdetik hati aku..kenapa bila dia bahagia bukan dengan aku...kenapa mesti orang lain...sedihnya rasa hati....:(

Friday, 11 November 2011

Fahamilah.. (LOVE)

its breaks your heart to see the one you love is happy with someone else..but?? its MORE painful to knOw that the one you love is UNHAPPY with u....


LOVE ...is like a river, always changing but always finding you again somewhere down the road...


TIDAK semua orang yang kita cintai akan mencintai diri kita....begitu juga dengan sikap ramah kita kadang kala dibalas dengan sikap tidak sopan. jadi jika cinta suci tidak datang daripada tabiatnya maka tidak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.. 

Wednesday, 9 November 2011

AYAT KURSI DAN KELEBIHANYER..^_^

 MAKSUDYER:
Allah, tidak ada yang benar disembah hanya Dia yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidor, bagin Nya sesuatu yang ada di langit dan di bumi, tidak ada yag boleh membri syafaat kecuali denga izin Nya. Ia maha mengetahui segala apa yang terjadi di hadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmunya sedikit jua kecuali yang dikehendakki Nya. Lebih luas kerusinya darilangit dam bumi. Tidak susah bagi Nya memelihara keduanya. Ia maha Tinggi dan maha Besar.


 Ayat Kursi diturunkan pada suatu malam selepas Hijrah. Menurut riwayat, ketika ayat kursi diturunkan disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya, kerana kebesaran dan kemuliaannya.
Syaitan dan Iblis menjadi gempar kerana adanya suatu alamat yang menjadi perintang dalam perjuangan nya.
Rasulallah s.a.w segera memerintah kepada penulis alQuran iaitu Zaid bin Thabit agar segera menulisnya dan menyebarkannya.
Ada terdapat sembilan puluh lima buah hadis yang menjelaskan fazilat ayat kursi. Sebabnya ayat ini disebut ayat KURSI kerana di dalam nya terdapat perkataan KURSI, ertinya tempat duduk yang megah lagi yang mempunyai martabat.
Perlu di ingat, bukan yang di maksudkan dengan KURSI ini tempat duduk tuhan, tetapi adalah KURSI itu syiar atas kebesaran Tuhan....

KELEBIHAN KEPADA YANG SERING MENGAMALKAN....

1)  Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istikamah setiap kali selesai sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali masuk kerumah atau kepasar, setiap kali masuk ke tempat tidur dan musafir, insyaallah akan diamankan dari godaan syaitan dan kejahatan raja-raja (pemerintah) yang kejam, diselamatkan dari kejahatan manusia dan kejahatan binatang yang memudharatkan. Terpelihara dirinya dann keluarganya, anak-anak nya, hartanya, rumahnya dari kecurian, kebakaran dan kekaraman.

2) Sesiapa yang membaca sebanyak 18kali insyaallah ia akan hidup berjiwa tauhid, dibukakan dada dengan berbagai hikmat, dimudahkan rezekinya, dinaikkan martabatnya, diberikan kepadanya pengaruh sehingga orang selalu segan kepadanya, diperlihara dari segala bencana dengan izin Allah s.w.t.

3) sesiapa yang membacanya ketika ia marah, maka akan hilang rasa marahnya...

4) jika sesiapa yang mengamalkanyer sebelum tidur, maka Tuhan mewakilkan dua malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi....

5) sesiapa yang membacanya sebanyak 50kali, lalu ditiupkan pada air hujan kemudian diminum, insyallah allah swt akan mencerdaskan akal fikirannya..

6) jika berpindah ke rumah baru, pada malam pertama menduduki rumah tersebut,eloklah jika dibaca ayat kursi sebanyak 100kali, insyallah mudah-mudahan diri dan keluarga terhindar dari gangguan zahir dan batin....

AMALKANLAH MUDAH-MUDAHAN KITE AKAN DILINDUNGI OLEH ALLAH SWT DAN MENDAPAT MANFAATYER...AMIN...  

Wednesday, 10 August 2011



Doa Selepas Azan


Doa selepas azan atau iqamah adalah sebagaimana berikut;


(Allahumma rabba hazihid da' watittamah. Wassolatil qaimah. Ati saiyidana Muhammadanil wasilata wal fadhilah. Wassyarafa waddarajatal 'aliatar rafi'ah. Wab'athhul maqamal mahmudal lazi wa'adtah. Innaka laatukhliful mii'ad.) 


Maksudnya: "Ya Allah, Wahai Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang akan didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang engkau telah janjikan kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan kehormatan, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji. "


Monday, 8 August 2011

dah xde lagi maafla......

lynn msj dia mllui facebook,lynn xnk msj mllui hp sbb lynn xnk dia gat lyn terhegeh2 kt dia lagi..lyn nk kn brg lynn hny gmbr n kad2 y penah lynn bg pd dia y len lynn halalkn....lynn ase lau lynn dpt blik sume tu lynn ak ase tenang n puas hati sbb dia xde smpan ppe lagi brg lynn...lynn nk dia keluar dr hdup lynn wat slmeyer!! lynn xnk lgi ingat laki2 y penah lukakan hati lyn...xkan!! tp td lynn on fb lynn tgk de mesej kt inbox...n lynn bce rupayer msj dri dia....n dia bls msj lynn....dia ckp xde lagii maaflaa........xtahu kenapa hati lynn jdi sayu sgt n rasa ingin menitis airmata lynn....lynn tfikir bukan kah itu y terbaik..?? mknyer dia da buang gmbr2 n kad2 y sgt bmakna dr lynn buat dia dlu....mgkin pd dia tu sume xbmknyer lagi...tiada cinta dihati....perlukan masih dihargai...lgipn mmg tjuan lynn mtk sume tu sbb lynn xnk ada lagi kenangan lynn pd dia...lynn nk dia pergi jauh dr hdup lynn!!!  bgslaa klu dia sndri blh begitu mudah lupakan lynn....n buang segala kenangan y ada antra kami dlu dengan sekelip mata...perlukah lynn fkirkan lagi org seperti dia?? hidup perlu diteruskan walau sesusah mne,seberat mna beban yang harus dipikul....kite perlu teguh berdiri dan melangkah kehadapan...jangan kau meratapi lagi kedukaan yang akan melemahkan kau wahai diriku....sesungguhyer kehilangan dia masih ade yang lain menyayangi kau.....family,kawan2 n teman yang rapat lagi membina semangat ku....terima kasih pada insan yg sntse mmberiku semangat untk terus melangkah meniti kehidupan yang penuh dengan dgaan nie.....kepada insan yang pernah melukakan hati ini....ingatlaa walau sekejam mana pbuatan mu padaku....walau beberapa tahun perlu ku menahan seksaan itu....untuk melupakanmu aku terpaksa berusaha dengan sekuatyerr....pelbagai cara aku berusaha namun aku xberjaya kerana ak tahu ak telah menempatkan dirimu sebagai raja dalam hati kecilku....sesungguhyer takhta itu terlalu tinggi buat dirimu....namun ak redha walau setinggi mana sekalipun ak menempatkan dirimu....ak tahu kau xkan pernah kembali dan menjadi milikku lagi.....itu sume kenyataan yang harus ak terima sesungguhyer ak belajar untuk menerima ketentuan itu............

Wednesday, 3 August 2011

indahyer puasa...

hari ni masuk hari ke3 puasa lyn berpuasa di melaka bersama kawan-kawan....seronok sgt aseyer wlaupn ada sedikit kesedhan krn xdpt berpuasa bersama keluarga.....tetpi y best kami dapat besahur bersama,berbuka bersama dan yang paling best dapat bertarawikh bersama...Ya Allah...lyn sgt bersyukur dgn kesempatan yang telah kau berikan pada kami....untuk bersama-sama di bulan mulia ini..sesngguhyer akan terasa lebih indah jika kemesraan ini berterusan buat selamanya....lyn bermohon kepada Allah y maha Esa Ya Allah kau eratkanlah perhubungan di antara kami dan kau bongkarlah segala kebenaran bagi sesiapa yang cuba untuk memusnahkan perhubungan ini...dan kau tunjukkanlah siapa dia yang sentiasa berburuk sangka dengan orang lain.. dan tidak rela melihat kebahagian dan kesenagan oranglain...Ya Allah kau lembutkanlah hati org ini untuk berubah dan menyayangi org yang myygi drinyer juga,,,,pndagla org y sygkan kau dgn mata hati mu sesungguhyer disitu akan kau temui....secebis kasih sayang yang selama ini tidak pernah kau tunjukkan.....Amin.....

Friday, 29 July 2011

smbung tentg cinta.....^_^

namun akhir sgalanya telah tbukti...mmg btl dia mmg mmpunyai prmpuan len,pada mse itu hati lyn hanya tuhan y tahu didepan mte lyn sndri lyn nmpk dia dgn ppuan tu Ya Allah!! hti lyn meraung dan meronta2 kenapa lyn diperlakukan begitu...lyn begitu sygkn dia ttpi dia sggup lukakan hati lyn sbegini rupa..pd mlm tu lyn tny pd dia ttp dia xmhu mgaku dan memarahi lyn kteyer lyn mrepek ttp pd mse tu lyn xmmpu lgi mnahan kesakitan dan pnipuan dia slme ni...dan 2hari lps itu lyn sekuat y mmpu lyn gagahkan diri untuk mencari bukti yang kukuh dgn berjumpa dgna ppuan itu sndri...pd lyn xgne memaksa pd lelaki y 'pengecut' cm dia krna berani untk melakukan penipuan ttpi tdk brni untuk berterus terang..memaksa dia seperti menikam hati lyn sndri kerana semakin di tnya semakin myakitkan hati lyn..jdi lyn mmbuat kptusan untuk face to face dgn ppuan itu sndri...mse tu lyn xde niat  len jauh sekali untuk bergaduh dgan ppuan tu...y lyn mahu adalah kbenaran!! mmg ternyata DIA seorg PENIPU!! dia mmg mmpunyai hbgan dgn ppuan tu dan mereka akan berkahwin...YA ALLAH....pada mse itu kekuatan dari allah swt shja y lyn hrapkan untuk berdiri teguh dihadapan prpuan itu..lyn xmahu sesekali mnunjukkan pd dia bhwa lyn lemah...wlpn kytaannya lyn mmg lemah untuk menghadpi kytaan ini...sukar untuk lyn trima lelaki y mlafazkan kata2 y dia cintakan lyn selama ini adalah dusta semata2...!! mula2 itu mmg lynn sdh sgt n ase hdup lyn kosong xde ape lgi dlm hdup lyn...ttpi berkat skongan mak lyn,adik n kwn2 lyn....lyn kuatkan smgat untuk mghadapi semua ini dan cuba untuk menerima hakikat bahawa antara lyn dgn dia mungkin tiada jodoh...lynn doakan semoga dia bhgia dgan plihannya....dan lynn juga sentiasa berdoa semoga lynn akan ditemukan dgn jdoh y baik dan ikhlas myygi serta mcintai dri lyn...lyn juga seperti insan len y de kkuragan diri...lyn arapkan ada seorang teman y hadirnya diri dia dapat menutup segala kekurangan dalam diri ini serta melengkapi hdup lyn....amin...percyalah allah swt itu maha adil terhadap setiap insannya....sekiranya didatgkan pd kite ujian dan segala macam dgaan pecyalah bhwa itu tandanya allah swt itu myygi dri kite...dan sentiasa inginkan kite menjadi y lebih baik dri y terbaik....yea....jgn sesekali mudah berputus asa terhadap dgaan dan ujian allah swt...cinta itu untuk org y sentiasa ingin dan ikhlas untuk memilikinya...dan gagal sekali bukan beerti kite akan gagal buat selama-lamanya....begitu juga buat CINTA...^_^

ANAK..^_^

Jika kita perhatikan kain batik yang indah coraknya apatah lagi jika digubah menjadi pakaian yang cantik rekaannya, kadang-kala kita lupa bahawa ianya bermula dengan kain tanpa warna yang bersih tanpa ada sedikit pun kotoran... Jika kain tersebut kotor maka pasti akan memberi kesan kepada corak yang akan dilukis serta warna yang bakal digunakan.... Kita tahu juga bahawa setiap anak yang dilahirkan itu adalah ibarat kain putih, dan itulah yang dinamakan fitrah... Ianya begitu bersih dan menerima apa sahaja corak yang bakal dicoret diatasnya dan kemudian membentuk perlakuan mengikut corak yang telah dilukis tadi.....INGATLAH ANAK ITU ASET TERMAHAL DLM HDUP NI....so nnt da de anak2 ddiklah dgn sebaikyer mdh-mdhan mjdi insan y bgne dan anak y soleh wat kite sume ea...amin...^_^ 

Thursday, 28 July 2011

cinta....

imbau kngan lalu hehehe...dlu lyn pnh sygkan seorg lelaki y lynn knl sjk form6 ag....lyn ske n ase selesa bsmeyer...makin lme mgenaliyer mmbuatkn ati lyn mkin sygkn dia...dan kmi pn mula bcinta saat dia mluahkn prsaannya bhwa dia juga myukai lyn...pada mse itu lyn ase bhgia sgt sbb dia adlh cinta pertama lyn...pd dia lyn bknlah cinta pertama dia krna sblm tu dia pernah bcinta dgn ppuan lain ttpi pd lyn kisah silamyer tidak lgi penting krn y lyn knl adlh dia y pada mse itu sgt lyn sygi...bak kata org tua2 hati klu dah sygkn....sepak batu pn,batu tu y dimarahyer...cbe klu dah kwin tsepak batu,silap2 gan batu2 tu di balingyer ke kite...hikhikhih...(xkan kot) ....lynn knl dia lme ttp mkin lme lynn knl dia..hati lyn sllu dilukai..lyn sllu mngis krn dia..dia jrng skali de kan mse tuk lyn...seperti psagan bcinta y lain lyn juga ingin bersama2 dgn dia berjalan2 mgisi mse lapang y ade ttp dia sering berikan lyn berbgai2 alasan y kdg2 ssh tuk lyn trima ttp sbb kan syg lyn trima juga.. xpe lyn ttp sbar n cbe mmhami dia..hati lyn merasakn dia mmpunyai ppuan len ttp lyn xde bukti..jdi lyn xmahu mrosakkn hbgan dgn mnduh y bkn2....tp slme itulah lyn ase amat tseksa n hati lyn seperti dihiris2...dia seolah2 cube myeksa jiwa n mental lyn....ase tertekan sngt...dia lngsng xpdulikan pe y lyn ckp@lyn cbe trngkan pd dia...pd dia seolah2 langsng tidk penting.....apakah nilai cinta itu pdyer..?? spekan lyn wat dirinya...?

kenapa mesti begini???

kt sni lyn nk share psl pe y lyn ase slme ni....lyn xtaw cmne ag lyn nk luahkn n kt spe hrus lyn luahkn...adkh lau lyn luahkn kt kwn2 lyn...mgkin ke antra mreka memmhami n blh dpcyai?? tahla...kini lyn xtaw lgi pd spe lyn hrus pcye...lyn bkn xpcye pd spe2..tp lyn bljr dr pglman "JANGAN MUDAH PERCAYA PDA ORG" ..lyn pnh kena sblm ni..krn mudh pcyekn org akhiryer dia musnahkan kpcyaan lyn gan memburuk2kan dri lyn n mereka2 cte baikkah pbuatan itu??..pe slh lyn pd dia?? pe dosa lyn? kdg2 lyn ase sedh sgt...knp dia mst lakukn cmtu sdgkn lynn ikhlas bkwn n mgenali drinye...sesungguhnya allah swt tu maha mgetahuii...xpe lyn anggap ni semua ujian lyn untuk lynn jdi lebh tabah,sabar n matang dlm mnempuhi khdupan ni..insyallah...kdg2 lynn fkir....adkh perlu untuk mghormati dri seseorng y dgelar 'KAKAK' apabila dia mmbuat prgai tidk seperti y selayaknye dia digelarkn....pd lynn dia digelar kakak bermknyer kite mghormati n ingin dia mnjdi contoh pd kite...bknyer bsikap jauh berbeza dr sikap y shrusnyer dimiliki oleh seseorg y bgelar kakk...mmg tdk dnafikan kakak juga adlh sperti msia biasa y xpnh lari dr mmbuat slp n mmpunyai kekurangan...namun smpai bilekah kkrgan itu harus menyelimuti drinyer...mengapa dia tidak mahu mnjdi contoh y baik buat adik2yer?? sesungguhyer...lyn sgt mnghormti ssorg y dgelar kakak n juga abang biarpun mereka bukanlah darah daging lyn sndri....namun dlm adat kite juga mengatakan y tua perlulah dihormati dan y muda disayangi....tidakkah kau berfikir wahai kakak2 ku....??syagilah adik mu ini seperti adik mu jua dengan itu lyn juga akan brasa ingin trus mnyygimu n brsa sgt dekat dgnmu...tidkkah kau sedr umur kau y kini semakin meningkat dewasa...dimanakah contoh yang baik harus lyn contohi n sanjugi.....lynn tidk mmpunyai kakak mahupun abang..tetapi lynn sgt menginginkan seorang kakak n abang yang myygi dri lyn sperti adik mereka sndri..lynn inginkan mereka menjadi tmpt lyn bmanja...biala mereka menganggap pe pn pda lyn xpe..lyn trima ttpi seandaiyer mereka tahu akan rasa hati lyn ni mereka akan menyesal dengan pbuatan mereka selama ni pd lyn....lynn xpnh mdoakn y tidk baik buat mereka tetapi sbagi msia lyn banyak makan hati n trsa hati dgn cre n lyanan mereka pd lyn..knp mst bksar dlm bhsa n tutur katamu...? tidkkah kau tfkir itu akan mlukai hati lyn....memg kau akan mdpt kpuasaanhati apabila bjye myakitkn hti seseorg ttpi ingatla hdup bkn hanya didnia ni....ttpi di akhirt akan kau dpt gnjaranmu itu....gatla kpuasan hati y seketika itu tidk akan bkekalan buat slamayer....pcyela....wahai insan...y hadir dlm hdup ku....

puasa!!

xlme lagi dah nk puasa...seronokyer rsa nk puasa nie...bagi org islam bulan ramadhan adalah bulan mulia kerna mse nila sume org berlumba-lumba nk dapatkan pahala...bgasyerkn?? yela pahala spe yg xnkkn?? bkn sng nk dpt...lau xbsungguh heheh pndai2 je lynn nie...^_^ ppe pn smaada ditrima@x itu sume tpulng pd allah swt kite tidk dpt thu smaada amaln kite dtrime@tdk...tp sbagi hambayer kite mstla mgejar pahala sbgai mungkin bekalan kite diakhirat kelak..insyallah...amin...bln ni ramadhan lynn kli nie mgkin xbrpa nk best sbb awl2 puasa lynn xdpt nk puasa dgn kluarga..xpnh lgi lynn xdpt puasa dgn kluarga..mmm :( kiranya semggu lynn xdpt puasa gan famly.....tpi xpela nk wat cmne sumeayer krna nk exam pd awl puasa..mudh-mdhan exam lynn nnt dipermudhkan...amin..doakn lynn ea..^_^ nnt pas exam da blh blik uma...xsbryerrr...nk cat blik lynn...heheh....

durian!! ^_^

sonokyerrr..huhuhu tula org ckp rzkikn?? spe taw...huhu ...sbnyerr lynn nk cete td lynn dpt mkn durian pakcik guard kt kolej y bg....kbtln lynn sbnyerrr mmg da lme tringin nk mkn durian tp bbrpa mnggu leps lynn xsht so xdptlaa nk mkn buah kgemaran lynn tu sbb tkt btmbh trukkn lgi2 msim pns skunk ni .....mmm tp xpe arni lynn dapt mkn!! mmmm puasyerrr.... huhuuh thanx pakcik guard!! ^_^ nnt nk mkn ag.....mggu depn dah puasa....huhuhu......eira?? kwn lynn dia xske mkn drian kteyer pening pale...hehhe kelkr dia siap suh lynn mkn jauh2 dr dia huuhuh xsngka lynn dia xmkn drian ...pd lynn drian tu sdp! best! huhu mgkin sbb lyn skekn...sbb tu sumeyerr ok jew.....pape pn durian THE BEST!!!  >_<

my family...sygg kamoOOO...mmuahh!!



family adalah segalayer bagi lyn....tanpa mereka sapela lyn?? lyn hany mempnyai 2org adik shj didnia ni...walpn mereka nakal hurmmm.....ayong ttp sygg korg k!! huhuu....ayong?? itu pggilan manja lyn dirumahlaa.....manja ke??? hiihihi....base jew......^_^ nilaaaa famly lyn.....pic abah lyn xdelaa...nnt br lyn letk ea...huuhuh xckup complete....aduiiii...>_<

just for share.....

memang bukan mudah untuk berjaya jika kite tidak pernah berusaha...tetapi jika gagal juga bukan beerti kita akan gagal selamanya....percayalah allah swt itu adil bagi semua hamba-hambanya...kite kne sentiasa yakin dengan rezeki kita yang kan ditentukan oleh allah swt...berusahalah hingga berjaya ea.....huuhuuhu....^_^ semoga kite sama-sama akan berjaya..insyallah amin....

hari ini......

hari ini lynn rasa bestt sgtt sbb bru pandai nk wat blog..tu pn mmber y ajar scyla,eira dan julia...hehheh..^_^ thanks ea korggg...sygg korg....sbnyer niat kitorng nk stdy tapi heheheh da sibuk nk wat blog lak....xpela nnt2 laa stdy ......^_^ peace!!!